Samråd om slutförvar avbröts av SKB

De samråd som hållits mellan kärnavfallsbolaget SKB och miljörörelsen har ensidigt avbrutits av SKB utan att det finns en färdig säkerhetsanalys för ett slutförvar i Forsmark.
– Bolagets inställning har inte varit konstruktiv och ibland känts konfrontativ, vi känner oss utestängda från samtalen i förtid, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen och MKG skickar idag en rapport i form av en samrådsinlaga till kärnavfallsbolaget SKB. I rapporten kritiserar föreningarna bolaget för att avbryta samrådet om slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark. Inga dokument finns som visar att bolagets slutförvarslösning blir säker. Föreningarna vill att metoden djupa borrhål undersöks i stället.

– Det finns inget färdigt underlag vad det gäller miljösäkerhet, alternativa metoder eller lokaliseringar. Därför går det heller inte att avsluta samrådet, säger Linda Birkedal, ordförande i Miljörörelsens kärnavfallsgranskning.

Bolaget tänker lämna in en ansökan om att få bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark vid slutet av året, men har ännu inte kunnat visa att förvaret är säkert. Trots detta avslutar nu bolaget samrådet.

Naturskyddsföreningen och MKG anser att de konstgjorda barriärerna av koppar och lera i bolagets KBS-metod inte fungerar och organisationerna vill att arbetet med denna metod tills vidare avbryts.

Föreningarna vill i stället att den alternativa metoden djupa borrhål sätts i fokus och undersöks ytterligare eftersom dess säkerhet bygger på en naturlig och mer säker barriär. Metoden ger dessutom en mindre långsiktig risk för kärnvapenspridning.

– Kärnavfallsbolaget begår ett processfel när samrådet avbryts innan ett fullgott underlag presenterats. Bolaget måste presentera en aktuell säkerhetsanalys först, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

Samrådsbilagan finns i sin helhet nedan.

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22
mikael.karlsson(at)naturskyddsforeningen.se
Johan Swahn, kanslichef, MKG, 070-467 37 31
johan.swahn(at)mkg.se
Linda Birkedal, ordförande, MKG, 070-530 36 86
linda.birkedal(at)naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, Naturskyddsföreningen, 070-655 46 19
anders.gronvall(at)naturskyddsforeningen.se

Länk:

Pressmeddelande som pdf >>

Nyhet på MKG:s hemsida om Samrådsinlagan >>

Missiv till Naturskyddsföreningens och MKG:s samrådsinlaga 2010-03-10 >>

Naturskyddsföreningens och MKG:s samrådsinlaga 2010-03-10 >>

Bilaga 1, Kärnavfallsrådet: Brister i redovisningen av djupa borrhal som alternativ metod, Karl-Inge Åhall, 2009-03-27 >>

Bilaga 2, Deep Borehole Disposal of High-Level Radioactive Waste, Sandia Report 2009-4401, August 2009>>

Bilaga 3, Olov Holmstrand, Lokalisering i SKB:s preliminära MKB 10-01-16 >>

Bilaga 4, SKI och SSI till SKB om storregional grundvattenströmning 2007-10-22 >>

Bilaga 5, Länsstyrelsen i Uppsala län Bevarandeplan Kallriga Natura 2000 >>

Länk till nyhet om samrådsmöte i Östhammar 2010-02-06 >>

Om kärnbränsleförvaret och SFR 2

I MKG:s portaler om kärnbränsleförvaret och SFR 2 finns information om aktuella händelser, möjlighet att följa regeringens, myndighetens och domstolens arbete, ladda ner handlingar m.m.

Prövningen om kärnbränsleförvaret pågår i domstol
Regeringen har den 27 januari 2022 gett tillåtlighet/tillstånd till ansökan om ett kärnbränsleförvarssystem. Naturskyddsföreningen m.fl. har den 27 april 2022 skickat in en begäran om rättsprövning av regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) och kompletterat den 27 januari 2023 och den 8 maj 2023. Den 11 maj godkände HFD regeringens beslut. Kärnavfallsbolaget SKB skickade den 30 juni 2023 in ett underlag till mark- och miljödomstolens med begäran om tillstånd med villkor för kärnbränsleförvaret och inkapslingsanläggningen. Domstolen har remissat underlaget och bolaget ska svara med bemötanden på de inskickade synpunkterna till den 19 december. Huvudförhandling planeras till den 20-24 maj 2024. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där nästa steg är att SSM skickar in en ny säkerhetsanalys PSAR.

Prövningen om SFR 2 pågår hos domstol och SSM
Regeringen godkände utbyggnaden av SFR 2 den 22 december 2021. Den 21 december 2022 gav mark- och miljödomstolen tillstånd enligt miljöbalken. Länsstyrelsen i Uppsala län har överklagat domstolens beslut om villkor till miljöverdomstolen och fick delvis rätt. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där det första steget för att bolaget ska få börja bygga är att en inlämnad ny säkerhetsanalys PSAR godkänns..

Kalendarium

Inga aktuella händelser.